• Wereldwijde verzending
  • Kleding Management Systeem
  • Jarenlange ervaring
Inlog klantenportaal

Het Digitale Product Paspoort

Transparantie en duurzaamheid van de toeleveringsketen spelen een steeds grotere rol in de mode-industrie. Met het invoeren van het Digitale Product Paspoort (DPP) wil de Europese Unie modebedrijven stimuleren om inzicht te geven over de toeleveringsketen van een product. Bij Company Fits houden wij ons voortdurend bezig met vernieuwingen en innovaties in de productie van bedrijfskleding. Ondanks dat de EU pas vanaf 2027 het product paspoort verplicht stelt, zijn wij momenteel al bezig met het creëren hiervan. Wij houden jullie graag op de hoogte van onze ontwikkelingen en zullen dat in deze topic delen. In onderstaande tekst staat alvast meer uitleg over dit onderwerp.

Wat houdt het Digitale Product Paspoort in?

Het Digitaal productpaspoort is een uitwerking van informatie over de herkomst, materiaalsamenstelling en het productieproces van een kledingstuk. Daarnaast staat in een DPP verdere informatie over de wasvoorschriften en het recycleproces beschreven. Deze informatie kan gelezen worden door een QR-code te scannen en is vaak te vinden in het waslabel van het kledingstuk.

De voordelen van een DPP voor een duurzame kledingindustrie

Het product paspoort biedt verschillende voordelen. Ten eerste vergroot het de transparantie in de mode-industrie en draagt het bij aan bewustwording bij consumenten, doordat zij nu meer te weten komen over het kledingstuk dat ze dragen. Ten tweede vraagt het DPP van producenten en hun leveranciers om informatie aan te leveren. Hierdoor worden modebedrijven bewuster gemaakt van hun eigen productieproces en verbetering van arbeidsomstandigheden in de keten.

De toekomst van het Digitaal Europees Paspoort

Hoewel het Digitaal Product Paspoort veelbelovend is, kent het ook uitdagingen zoals de vereiste samenwerking tussen ketenpartners voor de juiste informatieverstrekking. Daarnaast vraagt het DPP ook om betrouwbare technologische ontwikkelingen en zal de EU concrete richtlijnen op moeten stellen om ieder kledingbedrijf eenduidige informatie te laten verstrekken.

Meer weten over het Digitale Product Paspoort?

Neem contact op met Anne!