• Wereldwijde verzending
  • Kleding Management Systeem
  • Jarenlange ervaring
  • Unieke designs
Inlog klantenportaal

Het Digitale Product Paspoort

Transparantie en duurzaamheid van de toeleveringsketen spelen een steeds grotere rol in de mode-industrie. Met het invoeren van het Digitale Product Paspoort (DPP) wil de Europese Unie modebedrijven stimuleren om inzicht te geven over de toeleveringsketen van een product. Bij Company Fits houden wij ons voortdurend bezig met vernieuwingen en innovaties in de productie van bedrijfskleding. Ondanks dat de EU pas vanaf 2027 het product paspoort verplicht stelt, zijn wij momenteel al bezig met het creëren hiervan. Wij houden jullie graag op de hoogte van onze ontwikkelingen en zullen dat in deze topic delen. In onderstaande tekst staat alvast meer uitleg over dit onderwerp.

Laatste nieuws:

 De afgelopen maanden zijn wij volop bezig geweest met de ontwikkeling van het Digitaal Product Paspoort (DPP) om onze klanten van nog meer transparantie in onze toeleveringsketen te voorzien. Vanaf nu is in iedere nieuwe productie van onze bedrijfskleding een QR-code in het label te vinden die gescand kan worden en naar het online platform met informatie leidt.

Wil je meer weten over het Digitaal Product Paspoort? Lees dan snel verder!

Wat houdt het Digitale Product Paspoort in?

Het Digitaal productpaspoort is een uitwerking van informatie over de herkomst, materiaalsamenstelling en het productieproces van een kledingstuk. Daarnaast staat in een DPP verdere informatie over de wasvoorschriften en het recycleproces beschreven. Deze informatie kan gelezen worden door een QR-code te scannen en is vaak te vinden in het waslabel van het kledingstuk.

De voordelen van een DPP voor een duurzame kledingindustrie

Het invoeren van het DPP biedt vele voordelen voor ons als producent, maar ook zeker voor onze klanten:

  • Transparantie & bewustzijn: het DPP zorgt ervoor dat de gebruiker eenvoudig toegang heeft tot alle informatie van het kledingstuk en ontstaat automatisch meer bewustzijn bij de dragers over het productieproces en bijbehorende milieu- en sociale impact.
  • Duurzaamheid: doordat er meer kennis en bewustzijn ontstaat, worden in de toekomst duurzame keuzes gestimuleerd door ons als producent en mogelijk door de klant gemaakt.
  • Up-to-date informatie: het online platform waarop informatie wordt gegeven is modulair, waardoor te allen tijde vernieuwde informatie over het kledingstuk toegevoegd of gewijzigd kan worden en dit actueel blijft.
  • Richtlijnen en wetten: De informatie in het DPP kan door klanten ingezet worden om aan de CSRD-wetgeving en Green Deal te voldoen. Zo wordt er informatie gedeeld over CO2-uitstoot, sociale omstandigheden in de fabriek en het hergebruik van grondstoffen.
  • Nieuwe wet: vanaf 2027 verplicht de EU om in ieder kledingstuk een DPP op te nemen. Wij wachten niet tot 2027 en zullen de QR-code nu al verwerken in iedere nieuwe collectie. Als klant van Company Fits ben je de wetgeving dus al voor.

De toekomst van het Digitaal Europees Paspoort

Hoewel het Digitaal Product Paspoort veelbelovend is, kent het ook uitdagingen zoals de vereiste samenwerking tussen ketenpartners voor de juiste informatieverstrekking. Daarnaast vraagt het DPP ook om betrouwbare technologische ontwikkelingen en zal de EU concrete richtlijnen op moeten stellen om ieder kledingbedrijf eenduidige informatie te laten verstrekken.

Meer weten over het Digitale Product Paspoort?

Neem contact op met Anne!